سیستم جدید ارزیابی سطح زبان (Dynamic Assessment)
- تاریخ 09/27/2024
فهرست مطالب
ارزیابی پویا (Dynamic Assessment) چیست؟
یکی از چالشهای همیشگی در سیستمهای آموزش زبان، ارزیابی دقیق میزان یادگیری دانشجویان است. روشهای سنتی مثل آزمونهای پایانترم بر این اساس استوارند که دانشجو باید حجم زیادی از مطالب را در مدت کوتاهی به خاطر بسپارد و در یک آزمون نهایی شرکت کند. اما آیا این روش بهترین راه برای سنجش میزان یادگیری است؟ در پاسخ به این سوال، مفهوم جدیدی به نام ارزیابی پویا (Dynamic Assessment) مطرح شده است.
آزمون پایانترم باید باشد یا نه؟
آیا ارزیابی صرف اطلاعات آموختهشده کافی است؟ جواب کوتاه: بله، چرا که به ما این امکان را میدهد تا متوجه شویم دانشجو چه مقدار از مطالب آموزشی را یاد گرفته است. اما موضوعی که در اینجا میخواهیم بررسی کنیم، درست یا غلط بودن اصل ارزیابی نیست، بلکه میخواهیم نگاه انتقادی به روش سنتی آزمونهای پایانترم بیندازیم.
نقاط ضعف روشهای سنتی ارزیابی زبان
یکی از بزرگترین ایرادهای سیستمهای سنتی آزمون این است که دانشجو معمولاً تمام تمرکز خود را روی آمادهسازی برای آزمون نهایی میگذارد. در نتیجه، هدف اصلی او از مطالعه به جای یادگیری عمیق مطالب، کسب نمره بهتر در آزمون میشود. این رویکرد ممکن است باعث فراموشی سریع مطالب شود و یادگیری پایدار را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
ارزیابی پویا چیست و چه تفاوتهایی با روشهای سنتی دارد؟
ارزیابی پویا سیستمی است که بهجای تمرکز بر نتیجه نهایی، بر فرآیند یادگیری دانشجو تأکید دارد. در این سیستم، دانشجو در طول ترم بهصورت پیوسته ارزیابی میشود و با دریافت بازخورد (feedback) میتواند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و فرآیند یادگیریاش را بهبود دهد. در واقع، ارزیابی پویا بیشتر به پتانسیل و مسیر پیشرفت هر فرد میپردازد تا به نتیجهی یک آزمون واحد.
مزایای ارزیابی پویا
یکی از مهمترین برتریهای این روش، تعامل بیشتر بین استاد و دانشجو است. در این سیستم، استاد نقش ممتحن سنتی را ندارد و بهجای آن بهعنوان یک همراه در مسیر یادگیری دانشجو عمل میکند. با ارائه بازخورد مداوم، نهتنها ارزیابی بلکه خود فرآیند آموزش نیز بخشی از یادگیری میشود.
ارزیابی پویا بهجای اینکه صرفاً وضعیت زبانی دانشجو را در یک مقطع زمانی خاص (مثلاً روز آزمون نهایی) مورد بررسی قرار دهد، به مسیر پیشرفت او در طول دوره توجه میکند. این روش باعث میشود دانشجو احساس مشارکت بیشتری در فرآیند یادگیری داشته باشد و انگیزهی بیشتری برای بهبود مستمر پیدا کند.
دیگر لینک های مرتبط و کاربردی